sâmbătă, 18 aprilie 2015

DESPRE SOT SI SOTIE..INDATORIRII

Ecouri din catacombă

Ecouri din catacombă cuprinde fragmente din predicile rostite de părintele Visarion Iugulescu între 1973-1983. În cele ce urmează am transcris câteva din sfaturile pline de înţelepciune ale părintelui în ceea ce priveşte relaţiile dintre soţi.
,,Iată ce-i spune femeia bărbatului să facă, ca să mergă treburile bine:
  1. Nu pleca de acasă fără o vorbă bună şi fără a-mi spune unde te duci.
  2. Nu mă certa şi nu mă vorbi de rău faţă de persoan străine.
  3. Ţine partea mea, chiar dacă n-aş avea dreptate. Acasă, însă, îmi poţi spune părera ta, nu acolo, între oamenii din lume.
  4. Fă-mi observaţiile cu vorbe blânde şi frumoase, nu cu vorbe rele şi urâte.
  5. Nu-ţi arăta mulţumirea faţă de frumuseţea altor femei care nu se ocupă cu altceva decât să stea toată ziua în faţa oglinzii şi apoi, gătite, să iasă la plimbare, căci aceste fiinţe nu au grijă de bărbat, de copii, de casă şi îşi pierd timpul pe străzi, în cafenele şi în localuri.
  6. Nu mă lăsa acasă să aştept pe când tu îţi petreci timpul în bodegi, în cafenele, în berării.
  7. Gândeşte-te că toată ziua muncesc în casă şi am şi eu nevoie să ies cu tine undeva să mă răcoresc.
  8. Poartă-te tot aşa de frumos cu mine cum te-ai purtat pe vremea logodnei şi cum te porţi cu persoanele străine.
  9. Să-mi spui totdeauna cum stai cu banii, ca să ştiu ce economie trebuie să fac.
  10. Nu te înfuria pe mine când ai necazuri în afară de casă, la serviciu; dimpotrivă, să-mi spui întotdeauna ce ai pe suflet ca să împart cu tine grijile şi necazurile tale.
  11. Ori de câte ori te apasă greutăţile vieţii, încredinţează gândurile tale lui Dumnezeu şi soţiei; nimeni nu este mai aproape de tine atunci şi nimeni nu te poate înţelege mai cu folos.
  12. Credinţa în Dumnezeu şi încrederea în soţie sunt reazemul vieţii talr. Soţule, roagă-te Celui Atotputernic şi încrede-te în buna-credinţă a soţiei tale!


Iată acum şi dorinţele bărbatului către soţie:
  1. Nu te găti, nu te face frumoasă numai pentru musafiri sau pentru străini.
  2. Nu mă face răspunzător dacă soţilor prietenelor tale le merge mai bine.
  3. Nu ascunde lucrurile frumoase pe care le-am cumpărat pentru gospodărie şi nu le scoate şi întrebuinţa numai pentru tine şi când vin musafiri, mai ales din partea neamului tău.
  4. Ia-ţi în serios menirea ta ca stăpână a casei. Supraveghează-le pe toate, fă economie şi îngrijeşte de ale casei, întocmai precum eu muncesc pentru a aduce de toate în casă.
  5. Ai grijă ca masa să fie pusă, mâncărurile gata, casa dereticată, când vin flămând acasă. Foamea nu aduce voie bună.
  6. Grijile, necazurile, preocupările, dorinţele tale spune-mi-le mie, tovarăşului tău de viaţă, iar nu rudelor şi prietenelor.
  7. Nu avea secrete faţă de soţul tău, singurul tău prieten.
  8. Să nu ai grijă de covoarele şi mobilele tale mai mult decât nervii soţului tău.
  9. Dimineaţa arată-mi o faţă veselă, spune-mi o vorbă bună, plăcută, ca să plec de-acasă bine dispus.
  10. Stăpâneşte-ţi nervii; un zâmbet, o glumă, o faţă veselă înfrumuseţează chipul femeii mai mult decât toate pudrele, rujurile şi sulemenirile.
  11. Fă ceea ce eu, din lene sau dine nepăsare, nu pot face; din prisosul muncii noastre, să fie ajutat şi cel din nevoi.
  12. În rugăciunile tale către Dumnezeu nu-l uita pe soţul ce-ţi este tovarăş la bucurii şi la necazuri”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu